Pomiń intro

Audi A4

Większe bezpieczeństwo

Większe bezpieczeństwo

Seryjny system poprawiający bezpieczeństwo Audi pre sense city przy użyciu kamery zamontowanej w przedniej szybie rejestruje inne pojazdy i pieszych na drodze. W zakresie prędkości do 85 km/h i przy odległości maksymalnie 100 metrów system ostrzega kierowcę przed potencjalną kolizją. Ostrzeżenie następuje w kilku stopniach. W razie potrzeby inicjowane jest hamowanie. W granicach możliwości systemu i przy prędkości do 40 km/h może to pomóc uniknąć wypadku. Przy wyższych prędkościach (do 85 km/h), ostrzeżenie i ingerencja w układ hamulcowy może pozwolić na zmniejszenie prędkości, z jaką nastąpi zderzenie.

Opcjonalny system Audi pre sense basic wykorzystuje informacje z różnych systemów samochodu. W przypadku rozpoznania niestabilnego zachowania się samochodu, inicjowane są działania prewencyjne w celu ochrony pasażerów. Przednie pasy bezpieczeństwa zostają elektrycznie naprężone, szyby i rozsuwany dach zamykają się. Dodatkowo aktywowane są światła ostrzegawcze. Jeżeli niemożliwe jest uniknięcie zderzenia i system rozpozna wypadek, asystent hamulców z funkcją unikania kolejnych zderzeń wesprze kierowcę odpowiednią ingerencją w układ hamulcowy. Pozwoli to uniknąć poślizgu, a tym samym zderzeń będących następstwem pierwszej kolizji.

Do wyposażenia standardowego należy także system zalecający przerwanie jazdy w celu odpoczynku, wchodzący w skład komputera pokładowego. System analizuje zachowanie się kierowcy i ostrzega w przypadku zarejestrowania spadku koncentracji. Kolejny system – ogranicznik prędkości – działa w zakresie 30 – 250 km/h. Prędkość maksymalną wybiera kierowca.

Audi adaptive cruise control z asystentem jazdy w korkach

Audi adaptive cruise control z asystentem jazdy w korkach

Opcjonalny system Audi adaptive cruise control Stop&Go z asystentem jazdy w korkach utrzymuje ustawioną odległość nowego A4 od jadącego z przodu pojazdu. Kierowca może wybrać jeden z pięciu stopni odległości oraz ustawić w systemie Audi drive select przyspieszenie oraz dynamikę regulacji. System, wykorzystujący przede wszystkim sygnały obu przednich czujników radarowych oraz kamery, w połączeniu ze skrzynią S tronic działa w pełnym zakresie prędkości od 0 do 250 km/h (w przypadku manualnej skrzyni biegów – od 30 km/h).

Funkcja Stop&Go systemu Audi adaptive cruise control (tylko z automatyczną skrzynią biegów) przyhamowuje A4 aż do zatrzymania i na życzenie kierowcy automatycznie rusza. Jeżeli system nie jest aktywowany, od prędkości 60 km/h wskaźnik odległości pokazuje odstęp od jadącego z przodu pojazdu i ostrzega w przypadku, gdy odległość ta będzie zbyt mała.

W zakresie prędkości do 65 km/h asystent jazdy w korkach może przejąć na siebie kierowanie samochodem przy powolnym przemieszczaniu się do przodu. System wykorzystuje czujniki radarowe i ultradźwiękowe oraz kamerę przednią. Poprzez delikatne ingerencje w układ kierowniczy prowadzi samochód i w granicach możliwości podąża za jadącą przed Audi kolumną pojazdów, uwzględniając przy tym oznaczenia na jezdni i lokalizację innych uczestników ruchu.

Gdy asystent jazdy w korkach osiągnie swoje granice systemowe (np. gdy zator się skończy lub konieczne będzie wykonanie ostrego zakrętu), kierowca musi przejąć kierowanie nad samochodem. W ramach wsparcia system generuje kilka stopni ostrzeżeń. Ostatnim stopniem jest automatyczne zatrzymanie A4.

Na życzenie, system Audi adaptive cruise control może być połączony z kolejnym systemem poprawiającym bezpieczeństwo – Audi pre sense front, pozwalającym uniknąć najechania na inny pojazd względnie minimalizującym skutki takiego najechania. W niebezpiecznej sytuacji system sygnałami optycznymi i akustycznymi oraz szarpnięciem hamulców wzywa kierowcę do zahamowania. Jeśli kierowca pozostanie bierny, najpierw nastąpi częściowe przyhamowanie z jednoczesnym zamknięciem szyb bocznych i rozsuwanego dachu. Jako jedyne w swojej klasie, A4 inicjuje potem pełne hamowanie - pod warunkiem, że jadący z przodu pojazd porusza się. Także w tym przypadku system napina pasy bezpieczeństwa. Audi pre sense front działa także przy dezaktywowanym Audi adaptive cruise control.

Pakiet systemów wspomagających Trasa

Pakiet systemów wspomagających Trasa

Audi active lane assist, dostępny oddzielnie lub w pakiecie Trasa, przy prędkości powyżej 65 km/h pomaga kierowcy utrzymać pas ruchu. Jego najważniejszym źródłem sygnałów jest kamera umieszczona na przedniej szybie, rozpoznająca oznakowania poziome na drodze. Jeżeli Audi A4 zbliży się do linii na jezdni bez włączonego kierunkowskazu, system poprzez delikatną ingerencję w elektromechaniczny układ kierowniczy pomaga kierowcy wrócić na obrany tor jazdy. Kierowca może wybrać w systemie MMI, czy Audi active lane assist ma go wspierać w sposób ciągły, czy tylko tuż przed przejechaniem linii na jezdni. W przypadku wyboru wczesnej ingerencji, system będzie prowadził samochód środkiem pasa ruchu. Kierowca może także ustawić opcję ostrzegania wibracją kierownicy.

Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem z pakietu systemów wspomagających Trasa jest asystent omijania. System jest aktywny, gdy dla uniknięcia wypadku konieczne jest ominięcie przeszkody. Na podstawie danych z kamery przedniej, systemu Audi adaptive cruise control i czujników radarowych, asystent w ułamkach sekundy oblicza odpowiednią linię omijania, uwzględniając przy tym odległość, szerokość i pozycję przeszkody. Jego pierwszą reakcją jest ostrzegawcze szarpnięcie zwracające kierowcy uwagę na zagrożenie. Jeżeli kierowca wykona ruch kierownicą, system będzie wspierał go przy niezbędnej zmianie pasa ruchu odpowiednimi ingerencjami w układ kierowniczy.

W zakresie prędkości między 2-10 km/h, przy skręcaniu w lewo asystent skrętu monitoruje ruch samochodów nadjeżdżających z przeciwka. W niebezpiecznej sytuacji zatrzymuje samochód. System aktywuje się w tle, gdy kierowca włączy kierunkowskaz przygotowując się do skrętu w lewo.

Pakiet systemów wspomagających Trasa uzupełnia współpracujący z kamerą system rozpoznający znaki drogowe. Rozpoznaje on różne rodzaje znaków, w tym także znaki cyfrowe i tablice dodatkowe i prezentuje je kierowcy jako grafiki na wyświetlaczu Head-up i na wyświetlaczu wielofunkcyjnym. Dodatkowo kierowca może wybrać optyczne ostrzeżenie przy przekroczeniu prędkości ograniczonej znakami.

Pakiet systemów wspomagających Miasto

Pakiet systemów wspomagających Miasto

Do systemów z pakietu Miasto należy między innymi asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist. Od prędkości 15 km/h wspiera on kierowcę przy zmianie pasa ruchu, monitorując dwoma czujnikami radarowymi umieszczonymi z tyłu nadwozia obszar około 70 metrów za Audi A4. Jeżeli inny pojazd zbliża się z tyłu z dużą prędkością lub znajduje się w martwym polu widzenia, system sygnalizuje ten fakt diodą w obudowie lusterka zewnętrznego. Jeżeli kierowca mimo wszystko włączy kierunkowskaz, dioda zacznie świecić jaśniejszym światłem i migać.

Asystent ruchu poprzecznego z tyłu jest aktywny, gdy włączone są czujniki parkowania. Przy powolnym cofaniu, na przykład przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego prostopadłego do osi drogi, ostrzega on kierowcę przed zbliżającymi się pojazdami, o ile oceni sytuację jako krytyczną. Sygnalizacja następuje w kilku stopniach – optycznie, akustycznie lub przez szarpnięcie hamulców. Podstawą dla oceny są dane z czujników radarowych znajdujących się w tylnej części nadwozia.

Ostrzeżenie przed wysiadaniem zaczyna działać, gdy A4 zatrzyma się. Jeśli z tyłu zbliżają się inne pojazdy, system ostrzega wszystkich pasażerów przed otwarciem drzwi, wykorzystując diody nad klamkami w drzwiach (oświetlenie konturowe). W sytuacji ocenionej jako niebezpieczna, migają specjalne czerwone diody. Ostrzeżenie przed wysiadaniem pozostaje w gotowości przez około trzy minuty po wyłączeniu zapłonu.

Pakiet systemów wspomagających Miasto obejmuje także akustyczne i optyczne czujniki parkowania, włączające się automatycznie w przypadku rozpoznania przeszkody przy manewrowaniu, a także kamerę cofania. Oba systemy dostępne są również oddzielnie.

Pakiet systemów wspomagających parkowanie

Pakiet systemów wspomagających parkowanie

Pakiet systemów wspomagających parkowanie obejmuje między innymi asystenta parkowania. Wykorzystując dwanaście czujników ultradźwiękowych, wprowadza on samochód w luki parkingowe równoległe i prostopadłe do osi drogi, rozpoznane przez system podczas przejazdu z niewielką prędkością wzdłuż parkingu. System samoczynnie wyprowadza też samochód z równoległych do drogi miejsc parkingowych. Kierowca musi tylko wciskać pedał przyspieszenia i hamulca oraz zmieniać biegi.

Drugim elementem pakietu wspomagającego parkowanie są kamery rejestrujące obraz otoczenia. Pokazują one na ekranie MMI otoczenie samochodu z różnych perspektyw, w tym wirtualny obraz z lotu ptaka i w zasięgu 180 stopni z przodu i z tyłu pojazdu.

Linie pomocnicze wyświetlane na ekranie MMI ułatwiają manewrowanie samochodem, jadąc tyłem. Kamery obserwujące otoczenie są niezwykle pomocne przy wyjeżdżaniu z bram lub innych miejsc z ograniczoną widocznością, zwłaszcza w połączeniu z asystentem ruchu poprzecznego.